گفتوگو
امام خمینی: کسی که ولایت فقیه را قبول ندارد و به من فحش می دهد، مهدورالدم نیست
یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان در ایتالیا بود، نزد من آمد و اطلاع داد که میخواهد به پاریس برود و به «مقاومت»! ملحق شود و پس از جلب اعتماد سران آن بنیصدر را «ترور» کند!... البته او در ضمن از من به عنوان یک روحانی، «مجوز شرعی» میخواست
نقش حوزه علمیه قم در قانونگذاری، پیش از انقلاب اسلامی
در زمان رضا شاه، با اینکه وی شخصاً علاقه ای به قوانین اسلامی نداشت، ولی فقها ساحت و صحنه تقنین را به دست گرفتند و در قالب کمیسیونی به تدوین قانون مدنی پرداختند.
ناگفتههای آیت الله گلپایگانی از تاریخ حوزه علمیه قم
وقتی حاج شیخ در قم ماندگار شدند به مرحوم آقا نامهای نوشتند و گفتند که شما هم به قم تشریف بیاورید و اگر نان جویی باشد با هم هستیم و انشاءالله به شما بد نمیگذرد.
ماجرای «بوق شیطان» و استفتا از آیت الله بروجردی درباره «بلندگو»
ما بلندگو را که آوردیم گذاشتیم در مسجد سید، یک عده شروع کردند به بدگویی که این بوق شیطان است و اصلا مسجد را نجس کردند. طوری شده بود که انجمن تبلیغات دینی و اعضایش کم کم در اذهان منفور شدند و مقدسین هم خیلی تلاش میکردند که اینرا بگویند. بالاخره این منجر شد به اینکه یک استفتایی بشود از مرحوم آیت الله بروجردی.
آیتالله شبیری میگفت پدر من که از شاگردان حاج شیخ بود، از بقای حوزه مأیوس بود
بعد از ارتحال شیخ عبدالکریم حائری و در حالی که نظر آیتالله اصفهانی این بود که نجف باید تقویت شود، علمای ثلاث جلسه گرفتند و گفتند باید آیتالله بروجردی را به قم بیاوریم و ایشان را به قم آوردند؛ با اینکه این هم فداکاری بزرگی میخواهد. کسی که یک جایی تدریس و مرجعیت دارد، معنا ندارد کسی را دعوت کند.
سید صدرالدین صدر، وصی شیخ عبدالکریم و پدر معنوی فداییان اسلام
همینطور است. اولا آقای صدر، یک شخصیت محترمی در جامعه متنفِّذ آن روز ایران داشتند، که اگر من هم جای آقای حائری بودم، برای اداره حوزه بعد از خودم، آقای صدر را انتخاب می کردم
آیا حوزه علمیه قم پس از انقلاب توانسته با تفکر مدرنیته ارتباط برقرار کند؟
دکتر سیدمحمود نجاتیحسینی، پژوهشگر مطالعات آکادمیک و مدیر گروه دین انجمن انسانشناسی ایران است. دکتر نجاتیحسینی در این گفتگو از آخرین وضعیت نهاد روحانیت در کسوت یک گروه مرجعیت اجتماعی، فرصتها و چالشهای پیشِروی این نهاد در جامعه امروز ایرانی میگوید. در ادامه مشروح این گفتگو از منظر شما میگذرد: اگر بپذیریم که هر نهاد اجتماعی برای پاسخگویی به یک نیاز شکل گرفته است و دیگر...
آیت الله بروجردی: از شما استدعا دارم به تهران بروید
آیت الله خوانساری میفرمایند که من رو به آیت الله بروجردی کردم و پرسیدم که به من امر میفرمایید؟ مرحوم آیت الله بروجردی با همان تأدب و روی اصول فرمودند: نه خیر من از شما استدعا میکنم.
شیخ عبدالکریم حائری: میدانم که به دلیل وارد نشدن به سیاست، بدنام خواهم شد
به شیح می گفتند چرا مبارزه نمیکند؟ چرا تلگراف نمیزند؟ چرا مثل کاری که علما در مشهد کردند، در قم هم انجام نمیشود؟ منظورشان قضایای مسجد گوهرشاد و دستگیری عدهای از علما بود. اما ایشان به این نوع حرکتها اعتقادی نداشت.
مهاجرت به قم، فصل جدیدی در زندگی سید جعفر مرتضی عاملی / تحلیلی از ویژگی های حوزه قم از زبان علامه
حوزه قم نسبت به حوزه نجف یک فضای نوپا و جدید محسوب میشد. حوزه قم از زمان شیخ عبدالکریم حایری قوام گرفت. زمانی که این حوزه شکل میگرفت بیشتر توجه بزرگان آن به نیازهای جامعه بود. بزرگان حوزه دقت داشتند که چه مسایل و مشکلاتی در جامعه است و به تناسب آن دروس و فعالیتهای علمی حوزه شکل میگرفت.
امام در فوت مصطفی مسئله شهادت را نپذیرفت اما اجازه کالبدشکافی هم نداد/ آیتالله خوئی بر پیکر مصطفی نماز خواند
سرآمد مستشکلین حاج آقا مصطفی بود تا جایی که گاهی در بحث، به دست و پای امام میپیچید که ایشان پاسخ میدادند. پاسخهای امام گاهی به گونهای بود که نشان میداد امام به عالم بودن فرزندشان اعتقاد دارند. مثلا گاهی میگفتند «مصطفی این حرف از تو بعید است!» یعنی به درجه علمی آقا مصطفی واقف بودند و آن سوال را بعید میدانستند.
آقای مسجدشاهی گفت قم جای ما نیست، نمیتوانیم با اینطور زندگی بسازیم!
حاج شیخ از هر کسی که صلاحیتش را داشت، برای ماندن در قم و تقویت حوزه دعوت میکرد. برای اینکه بنیاد حوزه محکم شود. آشیخ محمدرضای مسجدشاهی آمد و یک مدتی هم در قم ماند. بعد یک مرتبه رها کرد و رفت اصفهان. از ایشان پرسیدند چرا قم را رها کردی و رفتی اصفهان؟ جواب نمیداد و علتش را نمیگفت.
وضعیت انتشار مطبوعات دینی در قم از سال ۱۳۱۳
گفتگویی که میخوانید شرح چگونگی تاسیس مجله مکتب اسلام و وضعیت انتشار مطبوعات دینی در قم از سال ۱۳۱۳ از زبان مرحوم سید هادی خسروشاهی است.
شیخ عبدالکریم نمی خواست حوزه با پول سرمایهدارها اداره شود
دفعه اول که به اراک آمدم به دعوت عده ای از ثروتمندان این شهر آمدم. آنها از میرزای شیرازی خواستند و من آمدم. خوشم نمی آمد که زیر فرمان آنها باشم. دلم می خواست مستقل باشم و حوزه مستقلی داشته باشم.
آیتالله آل اسحاق: امام در نجف می گفت اگر قدرت را هم بگیریم، 200 سال زمان لازم است تا همه امور اصلاح شود
استعمار بیش از ۲۰۰ سال است که بر روی جامعه کار کرده است و آن را از مسیر اصلی دور نموده و اگر ما شب و روز تلاش کنیم، شاید خدا توفیق دهد و ۲۰۰ سال دیگر به نتیجه برسیم.
چرا آیتالله وحید خراسانی به قم مهاجرت کرد؟
متوجه شدم که قرار است شاه به مشهد بیاید و استاندار در این ارتباط با آن سفر، می خواهد به دیدن من بیاید. به شخصی که قاصد بود، گفتم: من اهل درس و بحث طلبگی هستم
شیخ رضا استادی: یکی از آثار امام تصحیح و نظارت بر چاپ جلد غدیر عبقات الانوار بود
تقریباً شصت سال قبل که برخی از مغرضان شبهاتی را در مورد امامت مطرح کرده بودند، یکی از خدمات حضرت امام خمینی(ره) این بود که جلد غدیر عبقات الانوار با تصحیح و نظارت ایشان چاپ شد.
محل اسکان امام خمینی در قم چگونه انتخاب شد؟
آیت الله محمد یزدی که در روز ورود امام به قم در ۱۰ اسفند ۱۳۵۷ حضور داشت، درباره آن روز تاریخی می گوید: همانگونه كه بنده احتمال مىدادم، حضرت امام مدتى بعد از تشريف فرمايى به تهران مصمم شدند كه به قم بيايند. ما هم منزلی را در خيابان ساحلى مفروش كرديم و به امكانات زيادى مجهز نموديم. امام در بدو ورود به قم در مسجد امام حسن واقع در جنب مدرسه آيتالله خويى در نزديكىهاى ترمينال كنونى، با آقايان مراجع كه...
ارادت ویژه امام خمینی نسبت به موسس حوزه علمیه قم
آیت الله مسعودی خمینی می گوید: معمولا مرحوم امام هر بار که ذکری از مرحوم حائری به میان میآوردند، بعنوان «شیخنا» از او اسم میبردند.
مشی سیاسی و اجتماعی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در گفتگو با آیتالله سید علی محقق داماد
آیتالله ســید علی محقق داماد در بیســتم جمادی الاولی ســال ۱۳۶۱قمری برابر با پانزدهم خردادماه ۱۳۲۱ هجری شمسی در شهر قم به دنیا آمد. پدر ایشان مرحوم آیتالله سید محمد محقق داماد و مادرشان دختر مرحوم آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی مؤسس حوزۀ علمیۀ قم است. مراتب تحصیل علوم دینی را در سن دوازده سالگی با تشویق پدرش آیتالله سید محمد داماد آغاز کرد. بخشی از مطول را نزد شیخ ابوالقاسم نحوی و...
جدیدترین مطالب
15 دیماه در گذر تاریخ







